Történelem Plusz Munka
Történelem Plusz Munka
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Az ókori Görögország
 
Érdekességek a római világból
Ábécé, írás, olvasás

 
A rómaiak rövid feljegyzéseiket viasztáblára írták fel, de az állandó jellegű szövegek megörökítésére vagy papyrust, vagy pergament (membrana) használtak.
Az írás nem volt egészen egyszerű művelet. Írónáddal vagy hosszú, nád alakú, belül üres fémtollal írtak. A koromból előállított fekete tintát (atramentum) nedves szivaccsal könnyen le tudták mosni. 
Az ókori ember hangosan olvasott, a verseket "skandálva", ezért a szerzők nemcsak a mű stílusára, hanem a szép hangzásra is gondot fordítottak. A néma olvasást, hogy egymás csendjét ne zavarják, a középkori szerzetesek terjesztették el.
Maga a gyorsírás is talán római találmány. Ezt a szónoklatok tették szükségessé, hiszen később ki is adták őket, vagy pontosan akartak belőlük idézni. A régi mondás is hirdeti: "Verba volant, scripta manent", azaz a szó elszáll, az írás megmarad. A gyorsírást először Cicero, illetve az általa felszabadított M. Tullius Tiro alkalmazta volt gazdája beszédeinek lejegyzésére.
Tabula rasa -- írásra kész (letörölt) viasztábla, amelyet az íróvessző megfordított végével simítottak el.
Rómában az első közkönyvtárat Caesar tervezte, de a megvalósítás már Augustus és Asinius Pollio nevéhez fűződik. Példájukat a császárok közül Tiberius, Vespasianus és Traianus követték, sőt ők már a provinciákban is létesítettek nyilvános könyvtárakat, nemcsak a fővárosban, ahol időközben a számuk a 28-at is elérte.
Ezek a közkönyvtárak azonban nem sokáig maradtak fenn, általában tűzvész áldozatai lettek, vagy az emberi gondatlanság és barbárság végzett velük. Csak a Traianus által a Forumon létesített, és a császár nevét (Ulpius) viselő Bibliotheca Ulpia állott fenn az V. század végéig.
A könyvesboltokban gyakran találkoztak a szerzők is egymással vagy olvasóikkal, és, miként az irodalmi szalonokban, a fürdők "kultúrhelyiségeiben" és más nyilvános helyen tartott felolvasásokon, alkalomadtán itt adtak ízelítőt készülő műveikből, itt kritizálták, vitatták meg az újdonságokat.
A tankönyvek ára manapság nem kis sebességgel szökik egyre magasabbra. Lassan csillagászati, vagy ha úgy akarjuk, ókori áron juthatunk csak a tudáshoz. A régi időkben ugyanis a könyvgyűjtés, és főképp a kiadás rengeteg költséggel járt.
A papyrus egy a Nílus mentén termett növény szárából készült igen körülményes megmunkálással.
A könyvek másolása úgy történt, hogy az egyik alkalmazott (felolvasó, írnok, rabszolga, felszabadított rabszolga) hangosan olvasta a szöveget, a többi írnok (akár 10-20 is!) írta. A szöveget a másolók 20-30 cm hosszú, 25-40 betűszélességű hasábokba írták. A szöveg folyamatosan készült, az egyes szavak, mondatok közé nem tettek írásjeleket, nem hagytak szünetet.
Ma szinte el sem tudjuk képzelni, mi lenne, ha nem tudnánk leírni gondolatainkat, ötleteinket, érzéseinket. Pedig az írásunk nem is olyan régi. A latin írás, amely a mai Európa szinte összes írásának az őse, a föníciaiból alakult ki görög, majd etruszk közvetítéssel.
Mire írtak a rómaiak? Amikor már nem csupán neveket és nagy tetteket kellett megörökíteni, szükségessé vált egy kőnél és bronznál praktikusabb anyag, ezért terjedt el Rómában a viasztábla és a stilus, vagyis az íróvessző. Ez előbb fából, később azonban már elefántcsontból és/vagy fémből készült, s olyan éles volt, hogy tokban kellett tartani.
A könyvtárak eredete a régmúltba, a görög és római kultúra virágzása előtti időkre nyúlik vissza. Ninive (Asszíria fővárosa) romjai közt találták a legkorábbit, egy "cserépkönyvtárat" -- az ebben tárolt könyvek anyagául ugyanis égetett agyagtáblákat használtak.
A rómaiaknak még a könyvekkel kapcsolatban is volt bölcs mondásuk: "Habent sua fata libelli!" -- A könyveknek is megvan a maguk sorsa (Terentianus Maurus).
Nem voltak még nyomdák, hanem a szerző által létesített másolóműhely képzett rabszolgái (servus litteratus) növelték a példányszámot. Később, mikor már újabb kiadások váltak szükségessé, a szerző megbízásából hivatásszerűen az antiquariusok, illetve archeologusok másolták a könyveket, s ettől kezdve a mű végleg a kiadó személyes tulajdonát képezte, a szerző semmi jogot nem élvezett fölötte.
A könyvkereskedés -- ideértve a Keletről és Görögországból importált könyvek árusítását is -- Rómában üzletszerűen a Kr. e. II. században kezdett kialakulni, a császárkorban pedig már virágkorát élte. Ekkor már többnyire szabadosok (liberti) kezén volt ez az "iparág", s őket "bibliopola", vagy ha másolással is foglalkoztak, "librarius" elnevezéssel illettek.
Amikor Róma a Mediterraneum hellenizált részeit is meghódította, a hadvezérek és államférfiak körében általánossá vált a magánkönyvtárak létesítése, ahol a vásároltak mellett többnyire az összeharácsolt könyvek gazdag együttesét gyűjtötték össze.
A papyruslapokat összeragasztották, s ezt a hosszú ívet feltekerték. A papyrustekercs volt az ókori ember könyve. Míg régebben egész hosszú tekercset készítettek, addig a római időkben már csak húsz lapból álló rövidebb tekercs előállítására tértek át, mivel azt könnyebb volt kezelni.
Mivel a tekercs könnyen összeugrott, mind az íráshoz, mind az olvasáshoz mindkét kezükre szükség volt. A másolók nem mindig asztalon írtak, hanem gyakran a földre kuporodtak, bal kézzel a tekercset fogták, jobb kézzel pedig a térdükre helyezett fatáblán írtak a papyrustekercsre.
Ha ma latin írásra gondolunk, akkor egészen más jut eszünkbe, mint egy ókori rómainak. Régen ugyanis CSAKNAGYBETŰKKEL és SZÓKÖZNÉLKÜL írtak. Ha a kő vagy a papirusz véget ért, a szót minden jelzés nélkül, a következő sorban folytatták. Később már ponttal választották el a szavakat. A kisbetűket csak Nagy Károly idéjétől használják.
A Krisztus elötti II. századtól már ismerték a papiruszt is, sőt később Rómában készültek a legfehérebb lapok. Papiruszból álltak az akkor tekercs formájú könyvek, amelyeket hengeres dobozokban tároltak.
Rómában a döntő fordulatot Hellász és a Földközi-tenger keleti, hellenizált partvidékének meghódítása jelentette: egy-egy államférfi vagy hadvezér hatalmas magánkönyvtárat létesíthetett a hadjáratok alkalmával összelopott könyvekből.
A Kr. e. I. században már általános divat volt az előkelők között a könyvek gyűjtése.
A könyvesbolt neve "taberna libraria". Ezekben a könyveket polcokra helyezve mutatták be az olvasóknak, a könyvesbódék előtt pedig ki volt függesztve a boltokban kapható könyvek szerzőinek jegyzéke, rendszerint a könyvek árával együtt.
A könyvkereskedésnek ez a formája a középkori szerzetesrendek megalakulásáig virágzott, utána fokozatosan megszűnt. Viszont épp ezeknek a rendeknek köszönhetjük, hogy másolómunkájukkal megmentették az utókor számára az antik szövegeket. Hiszen a görög és római írók műveinek legelső nyomtatott kiadásai középkori másolatok alapján készültek.
A könyvesboltok zöme Cicero idejében a Forumon kínálta portékáját, később egy mellékutcába szorultak. Leghíresebb volt a Sosius testvérek boltja a Ianus szobor közelében. Martialis idejében élénk forgalmat bonyolított le, főleg kis terjedelmű, pergamenre írott művekből az Argiletumon (a Béke temploma mögötti téren) lévő könyvesbolt, melynek tulajdonosait a költő gyakran név szerint is említi. Az üzletekben a helyi irodalom mellett meg lehetett találni a Keletről, főleg Hellaszból importált könyveket is.

Ez is, az is

 
Herculaneumot 1684-ben parasztok fedezték fel, akik kutat ástak az ókori város színháza fölött. A színház még ma is a föld alatt van.
Érdemes tudni, hogy sokkal több fa maradt fenn az ókorból, mint azt általában gondolják. Például hajók a tengerfenéken, vagy egyes itáliai tavakban és a Vezúv 79-es kitörésénél a herculaneumi part iszapjában (menekülőkkel megrakva), számtalan híd bevert cölöpjei (melyek ma is tartják a hidat), Pompeii sok házának gerendázata, bútorzata. Külön érdekesség a Forum Romanum sírjainak tölgyfa koporsói a Kr. e. 750-es évekből. (Die Römer an Mosel und Saar. Mainz, 1983)
A római Colosseumot Kr.u. 80-ban nyitották meg (befejezetlenül), s akkor ötvenezer néző is láthatta a gladiátorjátékokat és állatviadalokat. Később a nézőszám csaknem kilencvenezer lehetett. Nevét Nero egykori 58-ban öntött monumentális (39 m) bronzszobráról kapta, melyet Vespasianus Helios istenné alakíttatott át, majd Hadrianus helyeztetett az Amphitheatrum Flavium mellé. 
Kr.u. 79. augusztus 24-én déli egy órakor olyan erővel tört ki a Vezúv, hogy a láva, a vulkanikus iszap és a hamu teljesen betemette Herculaneumot, Pompeiit, Stabiaet, s még néhány  kisebb települést.
A Holdon is van latin szöveg! 1969. július 21-én a tudományos dokumentumok között elhelyezték a 8. zsoltár latin szövegét (Domine, Dominus noster, quam admirabile est nomen tuum in universa terra...) és VI. Pál pápa egy rövid köszöntését is: Ad Dei nominis gloriam, qui tantam praestat hominibus virtutem, miro huic incepto bene precamur.

Vallás, istenek

 
A genius a római világ egyik legmegfoghatatlanabb elképzelt lénye, minden kimutatható görög vagy etruszk vonatkozás nélkül. Eredetileg a férfiban lakó erőt fejezi ki, valószínűleg az egész személyiséget. A halállal a léte megszűnik, tehát nem kíséri a férfit (az árnyat) az alvilágba.
Értelmezték hatóerőnek is, ezért minden testületnek (katonai egységek, egyesületek, városok, színházak) lehetett geniusa.
Fontos szerepet kap a genius populi Romani és a genius urbis Romae. 
Abból az elképzelésből, hogy a genius a személyiség kiteljesülése, az isteneknek is tulajdoníthattak geniust. Ehhez azonban a személyes istenfogalomnak is ki kellett alakulnia (első adat Kr. e. 58: Genius Iovis -- CIL I 756, 16).
A császárkorban a személyes védelem igényével a genius szinte védőszellemként is felfogható. Ide tartozik a genius loci is.
A nők geniusa (császárkori!) a "Iuno" (tsz. Iunones).
A Codex Theodosianus tiltotta be a genius tiszteletét.


Oktatás

 
A köztársaság végén, illetve a császárkor elején a rómaiaknál márciusban kezdődött a tanév, s feltehetően a legmelegebb nyári és a leghidegebb téli hónapokban adták ki a vakációt. A tanítás hat órát tartott, s a diákok ebédre (prandium) hazamentek. Ez azonban csak általában történt így, mivel sok eltérő gyakorlatra is van példánk. S más volt Rómában a szokás, más a kisebb városokban.
Horatius tanítója, L. Orbilius Pupillus pályáját hivatalsegédként kezdte, aztán felcsapott katonának, s miután leszerelt, tanító lett. Nyilván a hadseregben szokta meg a kemény bánásmódot, s Horatiustól tudjuk, hogy nem fukarkodott a veréssel.
A jó tanárok iskoláiba szívesen adták a szülők gyermekeiket, de voltak pedagógusok, akiknél csak két-három gyermek lézengett a tanteremben.
Az iskolák a romanizálást, a görög-római műveltség elterjedését birodalomszerte elősegítették. A polgárokat kötelezték, hogy mindkét nyelvet, a latint és a görögöt is jól ismerjék.
A császárok bőkezűen támogatták a nagy múltú athéni iskolákat. Elmúlt már az az idő, amikor a büszke hódítók, a rómaiak, Athénnak csak a nagy ősök miatt kegyelmeztek meg. "Durva legyőzőjén győzött a levert Görögország" -- írja Horatius.
Az ókorban gondot fordítottak a gyermekek tanítására. Elég korán akadtak Rómában tanítók, akik az írás, az olvasás és a számolás rejtelmeibe bevezették őket.
Az oktatás sokáig teljesen magánügynek számított. A gazdag ember gyermekét otthon saját maga tanította vagy művelt rabszolgájával taníttatta. 
Nem csak egy esetben tudunk kiszolgált katonából lett tanítóról. Akadtak ökölvívók és bukott kereskedők is, akik ezt a sovány kenyeret választották.
Akadtak Rómában kitűnően díjazott tanárok is. Augustus M. Verrius Flaccusnak, unokái tanárának, évi 100 ezer sestertiust fizetett.
Traianus az árvák neveltetési és taníttatási költségeit a császári kincstárból fedezte. Ezt az intézkedést az őt követő császárok is szívesen folytatták, míg a katonacsászárok korában fellépő anarchia a pénzügyeket és az ezektől függő intézmények zömét tönkre nem tette.
Caesar minden Rómában működő tanítónak, ludi magisternek megadta a polgárjogot, hogy ezzel minél több pedagógust csábítson a Városba.
Nagyra becsült munka volt a rhetoré. Aki a politikai életben, az ügyvédi pályán nagyra tört, az egy rhetor "tanintézetébe" szegődött, ahol az oktatásért sokat kellett fizetnie.
A közoktatást a császárkorban vezették be. Ekkor már állami rhetorok is tanítottak, s egy-egy tanár fizetése évi sok ezer sestertius volt.
A legtöbb tanító csak szükségből ment erre a pályára, sokan csupán átmeneti foglalkozásnak tekintették mesterségüket, s ha jobb akadt, otthagyták az iskolát.
A grammaticust, ha nem is jól, de jobban fizették, mint a ludi magistert. A császárkorban akár évi 500 sestertiust is kapott, de ebből fizette a helyiség bérét, alkalmazottai illetményét. Viszont ha 20-30 gyereket szerzett magának, a tandíjakból biztosíthatta megélhetését.


Szórakozás

 
A gladiátorok párviadalához különféle fegyverzetű bajvívókat válogattak össze: a murmillo harcos hallal díszített sisakban, pajzzsal, karddal vagy lándzsával felfegyverezve harcolt; a retiarius széles övet viselt tunikáján, bal kezén és vállán védőkötést, esetleg könnyű páncélt hordott, kezében nagy hálót és háromágú szigonyt tartott; a samnisok hosszú, szinte az egész testet elfedő négyszögletes pajzsot, és rövid, egyenes kardot kaptak; a thrák nagy, görbe karddal támadott és kis kerek pajzzsal védekezett.
Pompeiiben több feliratot találtak, amelyek részben reklámai, részben meghívói voltak az amphitheatrumi játékoknak: "Aulus Suettius Certus aedilis gladiatorcsapata május 31-én Pompeiiben küzd, vadállathajsza és védőponyva is lesz." (Megjegyzés: védőponyva a nap ellen). "Az irattár felavatása alkalmából Gnaeus Alleius Nigidius Maius gladiatorcsapata június 13-án küzd Pompeiiben. Ünnepélyes bevonulás, állathajsza, sportverseny, védőponyva lesz." "Capinius gladiatorcsapatának 49 párja a császár költségére május 12., 14., 16. és 18-án Puteoliban küzd egymással. Védőponyva is lesz." "Augusztus 28-án vadállathajsza lesz itt, és Felix medvékkel fog viaskodni."

 

Rendeztek lovas gladiátori küzdelmeket is, amikor hosszúlándzsás lovasok harcoltak egymás ellen.
A kiképzés ideje alatt is megsérülhettek, megsebesülhettek a gladiátorok, ezért az iskolában állandó orvosi felügyelet alatt éltek, sérüléseiket seborvosok kezelték. Nagyon vigyáztak a drága pénzen vásárolt, hosszú idő óta képzett harcosokra.
A gladiátoriskolákat (ludus gladiatorius) rendszerint nagy, négyszögletű gyakorlóteret magába foglaló emeletes házakban helyezték el, amelyek inkább kaszárnyáknak, mint bentlakásos iskoláknak feleltek meg.
Rómának mindössze három állandó színháza volt. Pompeius színházában 9-10000, Balbuséban 7-8000, a Theatrum Marcelliben 14600 néző foglalhatott helyet. (Összehasonlításul hadd említsem meg, hogy a budapesti Állami Operaház ülőhelyeinek száma 1416, az Erkel Színházé 2376, a Nemzeti Színházé pedig csak 1167! A milanói Scala befogadóképessége 3600 fő, a párizsi Operáé 2156. Ókori görög színházak: Epidaurosz 17000, Megalopolisz 20000, Szürakuszai 12000 fő, stb. És régi feljegyzések szerint a legtöbb előadást telt ház előtt játszották!).
Ha a gladiátor kiképzése befejeződött és a küzdelemre alkalmasnak találták, akkor bekerült a legközelebbi ünnepi játékokon fellépő csapatba.
A küzdelem előtti este a gladiátorok bőséges vacsorát kaptak, ilyenkor látogatók is megjelentek, eljöttek a gladiátorok csodálói, hogy kedvencüket -- talán utoljára -- megölelhessék.
Az aediliseknek kellett az ünnepi színházi, circusi és amphitheatrumi játékokat megrendezniük. A kezdő politikusnak itt alkalma nyílott arra, hogy magát népszerűvé, közkedveltté tegye, s alkalmas hírveréssel egyengesse jövőjét.
A római Colosseumot Kr.u. 80-ban nyitották meg (befejezetlenül), s akkor ötvenezer néző is láthatta a gladiátorjátékokat és állatviadalokat. Később a nézőszám csaknem kilencvenezer lehetett. Nevét Nero egykori 58-ban öntött monumentális (39 m) bronzszobráról kapta, melyet Vespasianus Helios istenné alakíttatott át, majd Hadrianus helyeztetett az Amphitheatrum Flavium mellé.


Vendéglátás, utazás

 
Ha Rómába vezető útja során az utas pihenésre vágyott, rengeteg szállás közül választhatott. Az út mellett mindenütt fogadók, kocsmák hívogató cégérei csábították betérésre a fáradt, száraz torkú utast. Például ilyenek: "A négy nővérhez", "Az oroszlánhoz", "A centurióhoz", "Az adószedőhöz", "A kardhoz". Vagy egy hosszabb, érdekesebb és kétségtelenül fantáziadúsabb felirat: "Mercurius itt hasznot, Apollo egészséget, Septunianus (a gazda) szállást és élelmet ígér. Aki ide betér, utána jobban érzi magát. Vendég, nézd meg, hol szállsz meg!"
Az utazásnak fontos velejárója volt a kényelem és a pihenés lehetősége. Ennek érdekében a közutak mentén ún. statiókat vagy mutatiókat létesítettek, amelyekben a fáradt lovakat pihentekre cserélték. Egymástól nagyobb távolságra pedig éjjeli szállásra és étkezésre alkalmas mansiók várták a küldötteket, vagy egyéb utasokat.
Az utak méreteit mindig is törvényekkel szabták meg. Elsőként a Tizenkét Táblás Törvényben találhatunk erre vonatkozókat. Itt az útnak 8 láb, kanyarban pedig 16 láb szélesnek kellett lennie (egy láb kb. 24 cm). Ezeket az adatokat később sokan szabályozták, Augustus például 20-40 lábban határozta meg.
Az utak Róma városfalainak kapuiból indultak az egész Birodalomba, s a Várostól való távolságukat a Capitolium lábánál álló Milliarium Aureumtól, azaz "nulladik kilométerkőtől" számolták. Ezt az aranyozott bronzlapokkal fedett, magas márványoszlopot Augustus állította Kr. e. 20-ban, s erre vésték minden nagyobb város nevét és távolságát.
Ezek a fogadók, vendéglők egyszerű földszintes, néha egyemeletes épületek voltak, középen tágas kapualjjal, hogy az utas kocsija, szekere behajthasson. A lovat vagy öszvért az épület végében lévő istállóban kötötték ki, s ezeket is ellátták, természetesen bizonyos összeg ellenében.
A fogadó belső traktusában kis szoba, kamra állott az utas rendelkezésrére. Az útra néző fronton helyezték el a vendéglőt, s gyakran itt főztek, tehát a vendég látta, mit kap majd enni.
A Martialis, Plinius, Petronius és mások által leírt lakomák ne tévesszenek meg bennünket. A nagyszámú vendégsereg mindig egyszerű ételeket fogyasztott, és még a nagy hatalmú államférfiak is alig ettek valamit napszállta előtt. Igaz, alkalmanként igazi lakomákra is sor került, s a gasztronómia valóban művészi magaslatokat kínált az ínyenceknek.
Egy szakácskönyv, amely szerzőjének a császárkor elején élt mesterszakácsot, M. Gavius Apiciust tartják, érdekes recepteket közöl a római konyha remekeiből. 
A hivatalosan küldött tisztségviselők Rómában vagy a provinciák helytartóitól diplomát, azaz "kiküldetési rendelvényt" kaptak. Ez biztosította számukra a szállás és a fogatok ingyenes igénybevételét. A császárkorban hamarosan óriási problémává nőtt a diplomák kérdése, hiszen ennek költségeit kizárólag a nép állta. Az egyre tarthatatlanabb helyzetet Septimius Severus azzal próbálta megszüntetni, hogy az összes ilyen kiadást a császári kincstárra hárította.
Akinek nem voltak a városban rokonai vagy barátai, akiknek házában megszállhatott volna, kénytelen volt magát a fogadás -- olykor kétes -- vendégszeretetére bízni.
Csaknem minden város, így persze Róma előtt is több fogadó várta az utast, mert ha napnyugta előtt érkezett, nem hajthatott át a városon. Rómában ugyanis a sok gyalogos miatt kocsival csak napnyugta után hajnalig lehetett közlekedni. Korábban be sem engedték a kocsit a kapukon, vagy a kapun belül a kijelölt "parkolóban" várakozhattak.
A rómaiak összesen mintegy 90000 kilométernyi műúttal hálózták be birodalmukat. Ezeknek az építése egészen a kezdetekig nyúlik vissza, ám ekkor még csak rövidebb szakaszok épültek, s a technika sem volt igazán fejlett. A kaviccsal borított keskeny utak általában végállomásukról kapták a nevüket (pl.: Via Gabinia), de elnevezték őket kereskedelmi fontosságukról is (Via Salaria = Só-út). Később inkább az építtető tisztségviselő neve volt a névadás alapja, mint például az Appia és Flaminia utak esetében. A császárkorban pedig természetesen a mindenkori császár szolgált "névadóul".
A jó minőségű műút, azaz via strata építési módszere Caius Gracchus alatt alakult ki. Először megjelölték az építendő út helyét, s ezt kiásták, vagy feltöltötték a körülményektől függően. Ezután készítették el az út négy rétegét, a keményre döngölt statument és rudust, az út magját, a két irányba enyhén lejtő nucleust és a caementummal (cement) összeillesztett lapos kőburkolatot, a pavimentumot.

Közhivatalok

 
A közhivatalok viselése Rómában igen nagy megtiszteltetésnek számított, s nem járt érte illetmény, fizetés. Éppen ezért hivatalt csak tehetős vagy éppenséggel gazdag ember vállalhatott, mert a hivatal még sok kiadással is járt. nemcsak a nagyszabású ünnepségek, játékok, szórakoztató vigasságok, vendéglátások rendezését várták el a hivatalnokoktól, hanem a cliensek (védencek, pártfogoltak) -- gyakran anyagi -- segélyezésének terhét is vállalniuk kellett.


Rabszolgák

 
A római seregeket rabszolga-kereskedők (mangones) követték, hogy a foglyul ejtett ellenséget a katonáktól azonnal megvásárolják. A rabszolgatartó nemcsak a háborúban jutott rabszolgához, hanem békés időben, vétel útján is vásárolhatott. A rabszolga-kereskedelem az ókorban igen elterjedt üzletág volt, sőt kifejezetten kereskedelmi központok létesültek (pl. Délosz szigete), melyek igen nagy forgalmat bonyolítottak le.
 
A munkaszünet az úgynevezett magánrabszolgákra nem vonatkozott, s ha uruktól nem kaptak szabadnapot, dolgoztak.


Időszámítás, időmérés

 
Az időpontok és időtartamok számítása Rómában másképp volt, mint nálunk. A vásárnap nálunk minden nyolcadik napnak felelne meg, náluk viszont, ahogy a neve is mondja, a kilencediknek (nundinae). Így számoltak: van egy vásárnap, utána hét hétköznap, s jön az újabb vásárnap. Ez a kilencedik nap. Tehát a "hányadik nap?" kérdésre a rómaiak mindig a kezdőpontot keresik meg, s ez már az első nap.
Kr. e. 263-ban a szicíliai Catina (Catania) városából napórát hoztak Rómába, és azon figyelték az időt, amelyet egy pálcikának az árnyékából állapítottak meg.
Plautus egyik vígjátékában az élősdi haspók elátkozza az időbeosztást és a napóra feltalálóját, hiszen azelőtt csak egy óramű létezett számára, a hasa, most pedig akkor kap enni, amikor a napóra az étkezés idejét jelzi.
Voltak lényegesen bonyolultabb és drágább szerkezetek is, amelyeknél a kiszivárgó víz kerekeket működtetett, és azok mutatóval jelezték az órát, sőt kis sípot is megszólaltathattak.
Hogy egy kivágott fa évgyűrűiből nemcsak a fa életkora állapítható meg, hanem az is, hogy melyik évben vágták ki a fát? A dendrokronológia azon a megfigyelésen alapszik, hogy egy adott éghajlati területen azonos időszakban (évben) a fák évgyűrűinek a vastagsága rendkívül hasonló. Bár ez szabad szemmel is jól látható, megbízható vizsgálatot csak mikroszkóppal és számítógéppel lehet végezni.
Az idő pontos mérése a rómaiakat sokáig alig érdekelte. A földművelő paraszt tudta, hogy a Nap keltével újabb, munkával teli nap virrad reá, amely számára csak a Nap nyugtával és véget.
A rómaiak ősi naptári éve a Mars isten tiszteletére elnevezett hónap, március elsején kezdődött.
Hogy a rómaiaknak milyen csekély érzékük volt ekkor a természettudományos megfigyelésekhez, az mutatja, hogy mintegy száz esztendeig senki sem vette észre, hogy ez a napóra, ill. ennek a napórának a jelzései a négy fokkal délebbre fekvő város számára készültek, és ezért Rómában teljesen használhatatlanok.
A napóra -- mint tudjuk -- csak akkor működött, ha a napfény hatására a pálcika árnyékot vetett, ezért a rómaiak áttértek a görögök által feltalált vízóra, a clepsydra használatára.
A vizsgálat pontossága hihetetlenül nagy. Például a tölgyfa esetében a kutatók hatalmas európai összehasonlító anyaggal rendelkeznek, ezért az óvatosságból 3,5 %-ban megállapított hibalehetőség 1 % alá csökken. Ez azt jelenti, hogy egy 1500-ban kivágott tölgyfa gerenda mérések alapján kiszámított kivágási időpontja kb. 1498 és 1502 közé esik. Ha pedig megvan a fának a "kambium" rétege (a szállítószövet-rendszernek a háncs-, ill. a farészt vastagító osztódó szövete), akkor a hibalehetőség gyakorlatilag  nullára csökken, ami szinte elképzelhetetlen.
Évszázadoknak kellett elmúlnia, hogy a napot bizonyos időszakokra beosszák. 
Az egyiptomiak és a görögök az idő mechanikus úton való mérését már régen ismerték, de Rómában a nép a déli időpontot még mindig onnan tudta meg, hogy a consul hírnöke megfigyelte, mikor delel a nap, vagyis mikor ér a Curia és a Graecostasis épülete közé, és ekkor szóval, vagy kürttel jelezte: Dél van! (Meridies est!)
Kr. e. 164-ben készült el az első, Róma földrajzi szélességének megfelelő napóra, és hamarosan számos más napórát állítottak fel a város különböző pontjain, a gazdagok házának kertjében. A ház ura nem figyelhette állandóan a napórát, ezért minden órában egy rabszolga hangos szóval jelezte, hogy egy óra ismét elmúlt.
A clepsydra alakja a mi homokóránkhoz hasonlított, égetett agyagból, vagy később üvegből készült, korsó (amphora) alakú edény volt, amelynek szűk csövén át kiszivárgott a víz. Az elfolyt vízmennyiségből lehetett megállapítani, hány óra telt el, az üvegből készült vízórákban pedig a víz színén kis úszó lesüllyedése jelezte a mércén az időt.
Sok évi munkával elkészült egy "tölgyfanaptár", mely Kr. e. 691-től napjainkig hiánytalan mintákban rögzíti az egyes évek jellegzetes adatait, így pl. egy római híd eredeti tartócölöpje kitűnően datálható.


Szó -- tár

 
Szókincsünkben, mint a legtöbb európai nyelvben, a görög-latin szkholé-schola honosodott meg a tanítás helyének jelölésére. Meg kell azonban jegyezni, hogy a rómaiaknál a "schola" szó csak a köztársaság végső idejében honosodott meg, s mindig az eleminél magasabb fokú iskolát jelentett. A görög "szkholé" szó értelme eredetileg pihenés, szabadidő. A jelentésnek "iskolává" fejlődése társadalmi színezetű is, ugyanis magasabb művelődésre csak a vagyonosabbaknak volt lehetőségük: "szabad idejük".
Ma a pedagógus szó a különböző fokú iskolai intézményekben nevelő és oktató dolgozók összefoglaló neve. Az ókori görögöknél a paidagógosz (=gyermekvezető) nem nevelőt, hanem cselédfélét, rendszerint rabszolgát jelentett, aki -- a szó pontos alapjelentése szerint -- a gyermeket az iskolába vezette. A latinba paedagogus alakban került át -- azonos értelemmel.
 
Az elemi ismereteket a kis iskolában, ludusban (eredeti jelentése játék, mulatság) tanították. Mellesleg ez a szó sem lehet ismeretlen azoknak, akik az általános iskolában figyelmesen olvasták el Fazekas: Ludas Matyi című művét. A műből kiderül, hogy az elemi iskolai oktatót nálunk is "ludimagister"-nek nevezték. Ezért is akarta a tanítót Döbrögi elkergetni a falujából, mert a latin elnevezés "lud-" szókezdete Matyira emlékeztette. A mester végül úgy menekült meg a reá váró sorstól, hogy ezután "rektor"-nak hívatta magát.
CAVE CANEM! -- Óvakodj a kutyától, azaz: Harapós kutya. Sok római ház küszöbén mozaikból kirakott felirat.
Quomodo vales? – Hogy vagy?  Hogy érzed magad. Üdvözlési mód, érdeklődés egy barát egészsége felől az ókori Rómában. Vale! – búcsúzáskor használták.
A gimnázium szavunk a görög gümnaszionból származik. A gümnaszion a testi nevelés, a testgyakorlás helye, nagyobb szabású intézmény volt, az athéni állam tartotta fenn. Díszes épületek, szobrok ékesítették, oszlopcsarnokok, tágas sétahelyek tartoztak hozzá. A szó később kapta az "iskola" értelmet, a görög filozófusok ugyanis a gümnaszionokban tartották olykor előadásaikat. A többszörös jelentésváltozáson átesett gümnaszion-gimnázium szó a modern korban először olyan középiskolát jelentett, ahol legalábbis latint tanítottak. Napjainkban már az általános, azaz nem csupán szakirányú műveltséget nyújtó középiskolákat jelenti, tehát már a klasszikus nyelv tanítása sem tartozik ismertetői közé. (Az angol nyelvben a szó megtartotta eredeti jelentését: gymnasium = tornaterem, tornacsarnok.)
Tabula rasa - írásra kész (letörölt) viasztábla, amelyet az íróvessző megfordított végével simítottak el.


Halál, temetés, síremlékek

 
A halál, az elmúlás gondolata nem volt távoli a római ember számára, hiszen szinte naponta találkozott vele. Ott látta a halált a circus porondján, az amphitheatrum arénájában, megszokta a gladiátorok haláltusáját, a holtra gázolt kocsihajtók látványát.
Rómában mind a szegény, mind a gazdag, a rabszolga csakúgy, mint a császár megszokta a halál gondolatát; nem egyszer maguk tréfálkoztak várható végük felett.
A szegény embert talán csak tömegsírba tették, a császár hamvai díszes mauzóleumba  kerültek;  a nincstelent hamar elfeledték, a császárt halála után istenként tisztelték. Erre célzott a józan Vespasianus, amikor halálos betegségének tünetei jelentkeztek, így szólván: "Jaj nekem, azt hiszem, istenné leszek!"
Rómában több hatalmas columbarium is megmaradt.
Sok család a rabszolgáinak és a felszabadítottaknak saját temetkezési helyén biztosított megfelelő sírhelyet.
Több síremlék feliratának szövege a halált üdvözli, amely véget vet a munkának, a gondnak.
A bölcselkedő hajlamú Hadrianus császár derűs-bánatos versecskében búcsúzott az élettől, mielőtt elindult "a nem ismert tartományba, melyből nem tér meg utazó": 

Lelkecske, kóbórka, dévajka, 
Testem vendége s társa te, 
Mely tartományba utazol? 
Dermedtbe, ködösbe,
    sápadtba, 
Kis tréfáidnak vége már. 
     (Móra Ferenc fordítása)

Nagy volt a gyermekhalandóság, s alacsony az átlagéletkor, alig haladta meg a 30-32 esztendőt.
"Az élet rövid", mondja egy egyszerű sírfelirat, egy másik pedig: "Ami rövid ideig tart, az jó." Egy katona éppenséggel vidáman búcsúzott az élettől, midőn sírfeliratában így szól az utókorhoz (tehát hozzánk is): "Amíg éltem, vidáman ittam, igyatok tehát ti, akik éltek!"
Már a Tizenkéttáblás Törvények megtiltották, hogy Róma területén bárkit is el lehessen hamvasztani vagy temetni, tehát a "serviusi" városfalakon kívül fekvő temetőt kellett felkeresni. Nagy köztemető volt az Esquilinus-dombon és lejtőin, tehát Róma keleti részén, de szokás volt a nagy utak mentén lévő mauzóleumokban is elhelyezni az elhunyt hamvait.
A halálraítéltek testét a kivégzés helyén hagyták vadállatok, ragadozó madarak stb. martalékául. De ha a kivégzett családja kívánta, a holttestet eltemetés céljára kiadták.
A császárkorban már a Tiberis jobb partján is temetkeztek. A városokból kivezető utak mentén, akár több kilométer hosszan is, gondosan ápolt temetők jöttek létre. Rómában a legszebb és leggazdagabb a Via Appia.
A gazdagok pompás díszsírhelyeken helyezték hozzátartozóikat örök nyugalomra, a legszegényebbek és sok rabszolga holttestét tömegsírba, 4x5 méteres nyílású mély gödörbe tették, s csak némi földet szórtak rájuk.
Lucretius mintegy harminc érvet  gyűjt össze amellett, hogy a lélek nem élheti túl a testet. Ezekből néhány: Mivel a lélek rendkívüli sebességű kicsiny atomokból áll, ha edénye széttörik, szét kell oszlania, mint a füstnek. Az ész lépést tart a test születésével, fejlődésével és hanyatlásával, amint ez a gyermekekből és az öregemberekből látható, ebből következően a testtel együtt meghal. A testre és az észre egyaránt hat a részegség és az epilepszia, s az a tény, hogy az elmét orvosságokkal gyógyítani, azaz változtatni lehet, önmagában is halandóságának jele. Akik paralízisben szenvednek, először a lábujjaikban és a lábukban vesztik el az érzékelőképességüket, majd "újabb testi tagokba / Húzódik be fagyos nyoma apránként a halálnak"; s mivel nem képes az ép tagokba összpontosulni (amelyek nem szereznek többlet érzékelést), halandónak kell lennie. Az ész nem származhat a fejből vagy a lábból, hanem egy meghatározott hely jelöltetett ki számára, s egyedül csak ott létezhet -- ezt a helyet Lucretius a mellkasba helyezi. Ha a lélek a testtől elkülönítve is rendelkezne érzékelőképességgel, öt érzékének kellene lennie, ahogy a költők és a festők az Alvilágban a halottakat ábrázolják; de a testtől elválasztva nem lehet szeme vagy orra, keze, nyelve vagy füle! Ha elvágunk egy kígyót, a levágott részek tovább tekergőznek, s hasonló jelenség figyelhető meg a harckocsi-csatában is (egy nagyon római példa!); ha tehát a lelket el lehet vágni, nem lehet halhatatlan. Lucretius érvelése eredményét Epikurosz egyik aforizmájával összegzi: "Nil igitur mors est ad nos." (Semmi tehát számunkra a halál). Álljon itt végezetül a gyászolók panaszdala: "Nem lépsz már többé nyájas házad küszöbén át, jó nőd s kedves gyermekeid se szaladnak elődbe többé csókkal, csöndes örömmel töltve be kebled..."


Építkezés, városrendezés

 
Augustus korában használtak először építőanyagnak cementet és mészkövet. Szintén Augustus hozatott első ízben Rómába  a  lunai  (carrarai)  bányákból  márványt.  A  márvány annyira elterjedt és olyan bőven használták, hogy Augustus joggal dicsekedhetett: márványból való várost hagyott utódaira a téglából épült helyett.
Pillantsunk be egy kicsit a római császárok otthonaiba, a palotákba. Az előkelők fényűző házait véve alapul nem nehéz elképzelnünk, hogy a császárok milyen kéjlakokban élhettek, de konkrét adatunk mégis igen kevés van.
E "tudatlanság" annak köszönhető, hogy a császárok a köz javára épített fórumokkal, templomokkal, pazar fürdőkkel igyekeztek halhatatlanná, illetve népszerűvé tenni magukat, s ezért a korabeli leírások inkább ezeket emlegetik.
Augustus számára a városrendezés is fontos volt. nemcsak a város területét növelte, hanem a bérházak biztonságára is figyelt. A telkek jobb kihasználásának érdekében a háztulajdonosok magas, sok lakásból álló bérházakat építettek. Az régi favázas építkezés nem nyújtott elegendő biztonságot, a kellően ki nem szárított anyagban hézagok, repedések keletkeztek, és az épület gyakran beomlott. A princeps ezért szükségesnek látta, hogy a bérházak magasságát legfeljebb 70 lábban (20,72 m) állapítsa meg, tekintet nélkül az utak szélességére.
A kivételek közé tartozik a hí
 
Nagy csaták
 
Az ókori Róma
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak